Întrebări și răspunsuri cu Shawn Whitacre, Senior Staff Engineer, tehnologia uleiului pentru motoare de sarcină mare, Chevron Lubricants
Î. Ce program de testare pe teren veți implementa pentru Europa? Având în vedere condițiile de operare și ciclurile diferite întâlnite, de exemplu, trafic mai aglomerat, mai multe operațiuni urbane și cicluri de sarcină a vehiculului mai intense, asociate cu perioade mai scurte de înlocuire. În Marea Britanie este ceva obișnuit ca parcurile auto mari, care exploatează camioane de transport pe distanțe mari să le înlocuiască după 2-3 ani de la achiziția capetelor tractor noi. Având în vedere că combustibilii alternativi încep a fi utilizați în zonele urbane (mai ales autobuze) cum veți aborda testarea pentru aceste vehicule în viitor?
R. Produsele Delo sunt testate în întreaga lume, atât la utilizarea zilnică, cât și ca parte a programelor proprii de dezvoltare. Europa și producătorii europeni de echipamente originale vor continua să devină o parte și mai semnificativă a acestui program. Noile planuri de testare europeană includ:
- Testarea OEM europeană – Delo 400 ZFA SAE 5W-30
- Testarea validării motorului – Delo 400 XLE SAE 10W-30
- Noul parc auto de camioane Daimler – Delo 400 ZFA SAE 5W-30
- Exploatare minieră de suprafață – Delo 400 MGX SAE 15W-40
- Teste comparative privind economia de combustibil în Marea Britanie – Delo 400 XLE HD 5W-30
Î. Care sunt clienții țintă europeni ideali pentru Delo din sectoarele agricol și industrial?
R. Familia de produse Delo este bine adaptată la nevoile din sectoarele agricol și industrial. Există o flexibilitate extraordinară în linia de produse pentru a se potrivi nevoilor clienților individuali. În utilizări nerutiere, cum sunt cele agricole și industriale, durabilitatea echipamentului este esențială și linia noastră Delo a fost dezvoltată având în centrul atenției protecția împotriva uzurii și controlul depunerilor pe pistoane. Pe aceste piețe, este de asemenea important să selectați gradul de vâscozitate care se potrivește cu cerința OEM pentru utilizarea și clima de exploatare care este cea mai potrivită. Utilizările agricole și industriale vor beneficia, de asemenea, de stabilitatea „oxidativă” robustă la înaltă temperatură oferită de Delo, care permite uleiului să reziste la solicitările acestor motoare care lucrează din greu, fără a se defecta în limitele recomandate.
Î. Este clar că noua gamă Delo are „retrocompatibilitate”, adică posibilitatea de a folosi lubrifianții respectivi la motoare mai vechi. Cum vor funcționa acești lubrifianți noi cu vâscozitate redusă (HTHS redus) în motoarele mai vechi? Având în vedere că unii producători și comentatori vorbesc deja despre cerința Comisiei Europene de a reduce și mai mult emisiile de NOx și particule într-un viitor standard „Euro”, cât de compatibilă va fi gama Delo în viitor dacă reglementările mai stricte privind emisiile de noxe sunt implementate într-un standard „Euro-7”?
R. Producătorii de echipamente originale privesc diferit „retrocompatibilitatea”, inclusiv recomandările lor individuale pentru utilizarea produselor cu vâscozitate mai mică (HTHS redus) în motoarele mai vechi. Unii dintre aceștia sunt foarte permisivi și alții sunt mult mai restrictivi. Este clar că viteza spre adoptarea vâscozității scăzute crește în utilizările rutiere și începe să prindă contur în utilizările nerutiere. Aceasta este o consecință directă a efortului de a reduce emisiile de CO2. Privind la viitorul potențial al standardelor ACEA, este posibil ca uleiurile HTHS cu vâscozitate mai mică să nu aibă retrocompatibilitate cu motoare mai vechi, care necesită vâscozitate HTHS mai mare de 3,5.
Flexibilitatea familiei de produse Delo, inclusiv o gamă largă de oferte cu grade diferite de vâscozitate, permite selecția uleiului de motor care să răspundă nevoilor întregului parc auto. Am început deja să lucrăm la o viitoare generație de produse concepute pentru a se alinia cu nevoile viitoare ale OEM. Cerințele ACEA viitoare (potențial variantele E8/E11 și F) se vor alinia cu evoluțiile specificației OEM specifice. Detaliile ACEA finale încă nu sunt clare, dar Chevron va fi pregătită să furnizeze produse de înaltă calitate pentru a satisface cerințele respective atunci când acestea vor fi implementate.
Î. La fel ca în SUA, atenția actuală privind emisiile camioanelor grele din Europa trece de la NOx și pulberi în suspensie la CO2. Ce rol credeți că va juca Delo în reducerea gazelor cu efect de seră la camioanele europene?
R. Cu cerințele NOx și pulberi în suspensie restrânse la niveluri „aproape zero”, este adevărat că autoritățile de reglementare sunt acum axate mai mult pe reducerea gazelor cu efect de seră, care în mod inerent necesită ca vehiculele să aibă un consum mai eficient de combustibil. Acest lucru a afectat cerințele privind lubrifianții în două moduri. În primul rând, a introdus necesitatea unor grade de vâscozitate chiar mai mici decât cele recomandate în mod tradițional. Acestea au inclus produsele SAE 10W-30 și 5W-30 cu HTHS inferior, care îmbunătățesc economia de combustibil, care la rândul său contribuie la scăderea emisiilor de CO2.
În al doilea rând, producătorii OEM trebuiau să modifice proiectele motoarelor și cerințele lor de performanță, care a condus în special la cereri pentru o performanță mai bună la temperatură înaltă. Acum mai mult ca niciodată, expertiza de formulare din spatele Delo, care reunește uleiuri de bază de înaltă calitate cu aditivi de înaltă performanță, ne-a permis să furnizăm produse noi care îndeplinesc aceste cerințe noi. Unele produse cu vâscozitate mai mică au fost utilizate (de exemplu, 0W-20) dar capacitatea acestor produse de a funcționa într-o gamă largă de utilizări este încă neclară în termeni de performanță a durabilității. Industria are o abordare prudentă și treptată cum se poate observa din susținerea probabil limitată a utilizării produselor cu vâscozitate redusă în motoarele de sarcină mare mai vechi.
Î. În Europa, în încercarea de a ridica eficienta termică a frânelor (care se situează încă în jur de 46 % la un motor diesel de camion greu) unii producători de motoare vorbesc despre rularea motoarelor diesel cu capacitate cilindrică mare la temperaturi de răcire mai mari pentru a ajuta la reducerea frecării interne. Cât de potrivite ar fi produsele Delo în cazul în care s-ar întâmpla acest lucru? Ce ulei specific din gama Delo ar fi cel mai potrivit pentru un astfel de pas?
R. Cele mai recente specificații pentru uleiul de motor includ cerințe noi, foarte stricte pentru stabilitate oxidativă îmbunătățită exact din acest motiv, ca motoarele să funcționeze la temperaturi de răcire mai mari. În plus, producătorii OEM s-au adaptat cerințelor utilizatorului final pentru a extinde intervalele de schimb al uleiului. Aceste cerințe sunt bine adaptate la performanța furnizată de lista noastră globală de uleiuri de bază pentru lubrifianți de înaltă calitate din Grupa II, care sunt folosiți de peste 20 de ani. De asemenea, aceasta a ridicat ștacheta privind performanța aditivului, care necesită o chimie antioxidantă mai puternică pentru a ameliora și mai mult stabilitatea produsului și durata lungă de viață a uleiului.
Produsele care îndeplinesc aceste specificații noi, inclusiv Delo 400 XLE SAE 10W-30, trebuie să îndeplinească cerințele riguroase ale testului Volvo T-13 la înaltă temperatură, introdus ca unul dintre primele teste de oxidare diesel utilizate într-o categorie de performanță pentru sarcină mare. Ne așteptăm ca aceste cerințe să fie încorporate, de asemenea, în următoarea generație de cerințe ACEA.
Î. Gama Delo include, evident, produse pentru motor, transmisie și osia motoare. Pentru un camion de transport pe distanțe lungi european tipic, ce procent al economiei de combustibil poate fi obținut folosind produse Delo pentru fiecare dintre aceste trei domenii în comparație cu produsele Chevron anterioare?
R. Există mulți factori care influențează avantajul specific al economiei de combustibil oferit de fluidele de motor și transmisie cu vâscozitate mai mică. Mai ales, ciclu de sarcină al aplicației afectează foarte mult îmbunătățirea procentuală care poate fi așteptată. Pentru utilizările în transportul pe distanțe lungi, în cazul în care ciclurile de sarcină tind să fie mai coerente și stabile, îmbunătățirile economiei de combustibil de 1-2 % sunt realizabile. În alte utilizări, unde există o funcționare cu „opriri și porniri” mai rapide, îmbunătățirea procentuală poate fi de fapt mai mare, uneori de până la 4 %.
Î. Pentru operatorii de camioane (tractor/remorcă) pe distanțe lungi din Europa, obiectivul evident este a reduce pierderile prin frecare interne ale grupului motopropulsor și de a maximiza economia de combustibil. Ce ulei de motor Delo este cel mai bine adaptat pentru acest rol – Delo 400XLE 5W/30 sintetic? Ce consideră Chevron ca „sintetic” când vine vorba de uleiuri de motor și care este opțiunea cea mai avantajoasă pentru aprecierea operatorului?
R. În Europa promovăm Delo 400 XLE HD SAE 5W-30 ca fiind cea mai bună opțiune pentru acest tip de operațiune. În mod clar, acesta trebuie să corespundă condițiilor de mediu deoarece extremele de frig și căldură afectează performanța. Lucrăm deja la și testăm următoarea generație de uleiuri de motor, care se va baza pe formulări cu vâscozitate redusă (HTHS redus) (inclusiv Delo 400 ZFA 5W-30).
În ceea ce privește referința sintetică, convenția generală pe care o respectă Chevron este că produsele pot fi numite complet sintetice numai dacă uleiul de bază utilizat este PAO (Poli-alfa-olefină). În ceea ce privește produsele bazate pe formulări din Grupa III, industria tinde să se refere la acestea ca sintetice sau semi-sintetice, în funcție de formularea exactă. În cele din urmă, operatorii trebuie să folosească produsele care sunt deplin aprobate de producătorii OEM. Colaborăm cu clienții noștri pentru a verifica cerințele parcurilor lor auto și a le oferi cele mai bune produse pentru a răspunde operațiunilor acestora, luând în considerare prioritățile fiecărui client.
Î. Printre proiectele realizate împreună cu Delo este dezvoltarea unei game mai largi de utilizări pentru gama sa de uleiuri de cutie de viteze/transmisie. Cu toate acestea, cele mai multe dacă nu toate camioanele grele vândute în Europa sunt disponibile acum cu transmisii mecanice automate. Delo Syn AMT XV SAE 75W-80 necesită o reformulare pentru astfel de instalații? Ce durată de viață se poate aștepta pentru aceste produse? Operatorii trebuie să le schimbe în timpul primei dețineri (4/5 ani).
R. Chevron a furnizat cu succes lubrifianți pentru transmisiile manuale automate (AMT) în Europa timp de douăzeci de ani. Delo Syn AMT XV SAE 75W-80 a fost dezvoltat pentru a răspunde nevoilor transmisiilor manuale de sarcină grea și AMT pentru vehiculele rutiere. Prin urmare, nu este necesară nicio reformulare pentru aplicațiile AMT. Perioada de schimb recomandată variază între producătorii OEM, dar este, de obicei, de 360-450.000 km, (producătorii OEM pot în unele cazuri să specifice în plus un maxim de doi-trei ani), deși acest lucru poate fi redus în condiții de temperatură ambientală ridicată, sarcină grea sau conducere cu opriri-porniri frecvente. Lucrând cu un OEM european major, Delo Syn-AMT XV SAE 75W-80 a primit o aprobare de clasa C pentru retarder Voith. Acest lucru permite aceluiași fluid să fie utilizat în transmisie și retarder. Clasa C este cel mai înalt nivel de aprobare pentru retarderele Voith, permițând un interval de schimb cu 50 % mai lung decât clasa B și dublu față de clasa A.
Î. În opinia dvs., a fost acordată suficientă atenție pentru reducerea pierderilor prin frecare internă la componentele grupului motopropulsor în spatele motorului? Pe scurt, gama Texaco Delo de la Chevron încurajează operatorii să adopte o abordare holistică pentru reducerea pierderile prin frecare la grupul motopropulsor?
R. Pierderile prin frecare internă de la componentele transmisiei vor afecta temperaturile uleiului, protecția la uzură și vor reduce eficiența consumului de combustibil. Produsele Delo sunt formulate folosind uleiuri premium de bază, amestecate cu aditivi de performanță atent selecționați, inclusiv modificatori de vâscozitate, pentru a ajuta la abordarea aceste probleme prin îmbunătățirea eficienței în componentele de transmisie. Testarea vehiculului a arătat că cele mai mari câștiguri potențiale în timpul condusului cu opriri-porniri frecvente vor veni de la lubrifiantul transmisiei, în timp ce la condusul cu viteză constantă, lubrifiantul de osie este cel care domină. Deci, cel mai mare beneficiu pentru operatori va fi obținut prin utilizarea produselor Delo în ambele componente pentru a contribui la durabilitate și consumul eficient de combustibil.
Î. Ce va însemna gama de uleiuri de motor Delo în ceea ce privește intervalele de întreținere ale filtrului de particule diesel? Acestea permit extinderea intervalelor printr-un control mai mare al cenușii?
R. Cerințele care sunt în vigoare de peste 10 ani necesită un echilibru între performanța uleiului și protecția sistemului de control al emisiilor. Aceste standarde limitează cantitățile de cenușă sulfatată, sulf și fosfor, care pot fi folosite în formulările uleiului de motor de sarcină mare. Familia de produse Delo este formulată în acest „cadrul chimic” și respectă cerințele ACEA predominante. Produsul nostru Delo 400 XLE SAE 10W-30 îndeplinește cerința mai restrictivă a ACEA E6, care include o specificație mai strictă privind fosforul pentru robustețea îmbunătățită a sistemului de control al emisiilor.
Î. Tehnologia motoarelor industriale și comerciale actuale dispune de temperaturi ale camerei de combustie mult mai mari decât la motoarele anterioare, nu în ultimul rând ca urmare a presiunilor de injecție semnificativ mai mari, presiuni de supraalimentare mai mari și rapoarte de compresie superioare etc. Cum au fost formulați lubrifianții de motor Delo pentru a face față acestor provocări?
R. Protejarea „cilindrului de putere” este o solicitare esențială a uleiurilor de motor moderne. Aceasta presupune că vom formula uleiuri care nu se descompun (se îngroașă și devin acide) atunci când sunt expuse la funcționarea la înaltă temperatură. Aceasta necesită, de asemenea, echilibrarea formulării în mod corespunzător pentru a preveni formarea de depuneri, care pot afecta controlul consumului de ulei și durabilitatea cilindrului de putere. Aceste avantaje de performanță sunt îmbunătățite la cele mai noi produse de Delo. De fapt, Delo 400 XLE SAE 10W-30 respectă ACEA E6 și Daimler MB 228.51, ambele standarde includ cele mai stricte cerințe din industrie pentru curățenia pistonului.
Î. În viitor, producătorii de lubrifianți vor trebui să respecte provocările care sunt tot mai neinclusive, adică vâscozitate mai mică pentru a reduce frecarea internă/amplifica economia de combustibil în timp ce oferă protecție prin lubrifiere cu perioade prelungite de drenaj. De asemenea, este posibil să vedem controale ale emisiilor și mai mari, în special pentru pulberi în suspensie, în timp ce trebuie setată o distribuție a injecției care maximizează economia de combustibil. Ce vă solicită producătorii OEM pentru motoare în ceea ce privește proiectarea viitorilor lubrifianți de motor care satisfac aceste obiective opuse?
R. Da, este clar că există o complexitate mai mare decât oricând, determinată în principal de divergența în creștere a cerințelor dintre vehicule comerciale și sectoarele nerutiere. Reglementările și presiunile din partea clienților au influențat o regândire din partea producătorilor OEM de vehicule rutiere de a reproiecta echipamente pentru uleiuri cu vâscozitate mai mică, care îmbunătățesc economia de combustibil. În sectoarele nerutiere, ciclurile și mediile de funcționare tind să rămână mai bine adaptate la fluide mai tradiționale, mai vâscoase. Noile motoare vândute pe ambele piețe, cu toate acestea, tind să producă mult mai puțină funingine în uleiul lubrifiant, care a determinat ACEA să reducă cerințele privind controlul funinginii, cu o analiză mai riguroasă asupra controlului uzurii adezivului. Formulatorii de produse Delo au o lungă istorie de echilibrare a cererilor adesea contradictorii privind specificațiile lubrifianților. Aceste evoluții recente au pus un accent mai mare pe protecția lubrifierii limitei, valorificând sistemele de aditivi care funcționează la suprafața componentelor pentru a spori controlul uzurii cu pelicule de ulei inevitabil mai subțiri.
Î. În Europa, marile autorități metropolitane introduc zone de emisii joase și foarte joase. De exemplu, în Marea Britanie, astfel de zone se vor baza pe un standard minim Euro 6 al motorului pentru acces liber la acestea, obiectivul fiind reducerea nivelurilor de NOx și de pulberi în suspensie. Pentru operațiunile de livrări urbane cu opriri-porniri frecvente, ce produse Delo ați recomanda pentru a optimiza durata de viață a motorului și a reduce la minimum emisiile?
R. În acest moment, ar fi produsele noastre Delo 400 XLE HD SAE 5W-30 și 10W-30. Limitările cadrului chimic asupra uleiurilor de motor înseamnă că accentul va trece de la NOX/pulberi în suspensie la CO2 deoarece în acest domeniu se poate face ceva mai mult. Lucrăm la formulări noi care vor merge chiar mai departe în ceea ce privește emisiile de CO2. Ceea ce trebuie, de asemenea, reținut este că operațiunile cu vehicule alimentate cu gaz și furgonete vor fi văzute, de asemenea, ca opțiuni pentru aceste necesități urbane. Avem, de asemenea, în gama noastră produse pentru a se potrivi cu aceste opțiuni.
Î. Incidența contractelor de reparație și întreținere furnizate cu noile camioane grele este extrem de mare în Europa, unde uleiul de motor și alți lubrifianți sunt determinați de producătorii OEM. Care este strategia de Chevron pentru a face față acestui fenomen? În special, deoarece poate exista o problemă de cost pentru încercarea de a solicita utilizarea altui lubrifiant? În plus, producătorii OEM au introdus unități OBD (diagnostic la bord) sofisticate. Intervalele de schimb extinse mai sunt realiste atunci când producătorul OEM este foarte normativ în legătură cu ceea ce ar trebui respectat în perioadele de garanție?
R. Aceasta subliniază importanța nu numai a respectării standardelor industriale predominante (ACEA și API) dar, de asemenea, a cerințelor individuale, adesea mai stricte, ale producătorilor OEM.
Familia de produse Delo a fost testată în conformitate cu specificațiile multor producători importanți de motoare și echipamente din toată lumea. De fapt, mulți dintre producătorii OEM la nivel mondial și experții în lubrifianți care dezvoltă standardele acestora, își au sediul în UE. Acestea includ DAF Trucks, Daimler, Volvo (inclusiv Mack și Renault), Deutz, MAN, MTU și Scania, pe lângă Caterpillar și Cummins. Producătorii OEM listează aceste produse ca respectând cerințele și aceasta ar trebui să ofere clienților încrederea de a le utiliza conform instrucțiunilor din manualul de service.
Î. La ce lucrează Chevron în legătură cu produsele Delo pentru motoare cu capacitate cilindrică mai mică, adică sub nouă litri? De obicei, acestea au utilizări și cicluri de funcționare foarte diferite, nu mai puțin cu privire la operațiunile de livrări cu opriri-porniri mai frecvente.
R. Specificațiile uleiului de motor modern includ o varietate de cerințe de performanță, care cuprind diferite cicluri de sarcină și capacități cilindrice ale motorului. Aceste specificații necesită ca furnizorii de lubrifianți să ruleze teste de motor cu mai mulți cilindri pentru a demonstra protecția durabilității în diferite moduri de funcționare. De exemplu, două teste notabile de control al uzurii, testele Cummins ISB și Cummins ISM, evaluează controlul uzurii prin funingine într-un motor de 5,9 l ISB cu capacitate cilindrică mai mică cu un tren de supape cu tacheți plați, care funcționează într-un ciclu de sarcină foarte ciclică, precum și un motor de 11 l ISM cu design al trenului de supape cu rolă-tachet.
Î. Ce produse Delo oferiți și dezvoltați pentru utilizatorii agricoli?
R. Aplicațiile agricole necesită control puternic al uzurii, robustețe la înaltă temperatură și pe unele piețe, capacitatea de a rezista la combustibili diesel cu conținut superior de sulf. Produse precum Delo 400 MGX SAE 15W-40 sunt bine adaptate la aceste aplicații. De asemenea, avem o gamă completă de fluide pentru a respecta cerințele exigente ale vehiculelor agricole moderne, inclusiv lichide de răcire și cele mai recente uleiuri universale pentru transmisie.
Î. Cum afectează trecerea spre uleiuri cu vâscozitate redusă durabilitatea motorului, atât la echipamente noi, cât și la cele vechi?
R. Producătorii OEM care recomandă uleiuri cu vâscozitate mai mică au fost foarte clari – uleiurile mai subțiri nu pot duce la creșterea uzurii sau orice alte compromisuri pentru durabilitate. În unele cazuri, producătorii OEM au incorporat noi modele de motoare pentru a se adapta la aceste modificări. În special acestea includ modificări în designul capacității portante și, în multe cazuri, modificări ale pompelor de ulei pentru a se potrivi fluxurilor de ulei cu fluide mai subțiri.
Dar, uleiurile trebuie să evolueze, de asemenea, cu chimie anti-uzură îmbunătățită, care este direcționată către aceste pelicule de ulei mai subțiri, împreună cu chimie îmbunătățită a dispersantului, care face față la funingine și alți contaminanți pentru a-i împiedica să declanșeze uzura, chiar când peliculele de ulei sunt mai subțiri.
Î. Care considerați că sunt provocările principale pentru furnizorii de lubrifiați pentru camioane de sarcină mare în următorii 10 ani?
R. Mă aștept să văd o continuare a multora dintre temele din ultimii 5-10 ani, inclusiv urmărirea riguroasă a economiei îmbunătățite de combustibil pe măsură ce presiunea reglementărilor devine tot mai stringentă. De asemenea, anticipez că protecția îmbunătățită a sistemului de control al emisiilor va rămâne în centrul atenției, deoarece producătorii OEM doresc optimizarea în continuare a acestor sisteme, atât pentru performanța, cât și pentru cost. Sunt foarte încântat de oportunitățile de a duce mai departe tradiția de inovare a Delo pentru a fi cu un pas înaintea cerințelor de pe piață.
Î. Care credeți că sunt principalele provocări în construcții și sectoarele industriale în următorii 10 ani?
R. Mă aștept la un ritm mai lent spre adoptarea unor grade de vâscozitate mai ușoare pe aceste piețe, dar, de asemenea, nu exclud posibilitatea unor specificații noi și unice, care sunt orientate spre nevoi specifice. Aceste segmente nerutiere sunt la începuturile adoptării controalelor avansate ale emisiilor, și nevoile lor în acest domeniu sunt în unele cazuri mai exigente. Produse care oferă performanță de ieșire în control oxidativ în timp ce, de asemenea, echilibrează contaminanți care reduc durata de viață a sistemului de control al emisiilor pot aduce beneficii semnificative pentru sectorul nerutier.
Î. Emisiile provenite din funcționarea nerutieră devin, de asemenea, mai importante. Care este tendința probabilă a vâscozității pentru astfel de produse și perioadele de schimb vor rămâne cele actuale?
R. Am văzut o tranziție mai modestă către uleiurile mai subțiri în segmentul nerutier, dar tot mai mulți producători OEM și clienți o iau acum în considerare, nu doar în avantajul economiei de combustibil, ci și în unelte cazuri pentru funcționarea mai bună la temperatură joasă. De asemenea, în timp ce producătorii OEM nerutiri au fost până acum mai conservatori privind intervalele de schimb ale uleiului, există dovezi că această situație se poate schimba. Intervalele de schimb ale uleiului care au fost stabilite până acum la 250 sau 500 de ore sunt înlocuite cu recomandări care ajung sau depășesc 1.000 de ore.
About Chevron
Chevron Corporation is one of the world’s leading integrated energy companies. Through its subsidiaries that conduct business worldwide, the company is involved in virtually every facet of the energy industry. Chevron explores for, produces and transports crude oil and natural gas; refines, markets and distributes transportation fuels and lubricants; manufactures and sells petrochemicals and additives; generates power; and develops and deploys technologies that enhance business value in every aspect of the company’s operations. Chevron is based in San Ramon, Calif. More information about Chevron is available at www.chevron.com.