Întreținerea turbocompresorului la motoarele turbo

Turbocompresoarele sunt proiectate astfel încât să aibă o durata de serviciu mai mare decât cea a motoarelor. Însă condițiile de exploatare nu sunt întotdeauna ideale, fiabilitatea turbinelor depinzând mult de modul de exploatare și întreținere.

 

Piesele componente ale turbocompresorului sunt realizate foarte exact, având tolerante mici. Turatiile pe care le pot atinge sunt de până la 240.000 rot/min. Din cauza acestor solicitări, se impune o echilibrare perfectă și un debit de ulei adecvat. Și un ulei de calitate, desigur.

Din punct de vedere constructiv, turbocompresorul nu pierde ulei, deoarece nu există garnituri. Axul care conectează turbina de compresor este fixat în carcasă cu ajutorul unor rulmenți fluizi, ce funcționează pe pernă de ulei și au rolul de a reduce frecările. Pentru lubrifierea și răcirea lor, se utilizează uleiul de motor, care este menținut în zona lagărelor, datorită presiunii exercitate de către gazele de evacuare și de către aerul absorbit. Circuitul acestuia este vital pentru bună funcționare a turbocompresorului.

Defecțiunile care pot apărea sunt determinate de:

  • filtrul de aer încărcat, care va obstrucționa admisia normală a aerului. Apare astfel un dezechilibru al forțelor ce acționează în turbină, uleiul fiind absorbit în turbină și ars, apărând depuneri pe pale. Acestea dezechilibrează turbină și determina ieșirea ei din uz.
  • uleiul cu durata de serviciu depășită, întrucât nu poate asigura ungerea corectă a axului turbinei + impuritățile prezente pot distruge lagărul
  • nivelul scăzut al uleiului în baie
  • corpurile străine care pot ajunge la turbină, fiind vorba de reziduuri mecanice sau particule de nisip aspirate împreună cu aerul ce pot distruge sau toci palele până la uzură completă.
  • tuning-ul extrem care va duce la deformarea palelor turbinei, acestea putând lovi carcasa

În măsura în care se realizează o reparație a turbocompresorului, este important să fie verificate și eliminate toate cauzele care l-ar putea afecta din nou, cum ar fi obstrucții în alimentarea cu ulei sau în scurgerea acestuia, blocarea sau diminuarea fluxului de aer, etc. Pentru a prelungi durata de serviciu a turbocompresorului este indicat să avem în vedere următoarele aspecte:

  • odată pornit motorul, nu-l tura înainte ca presiunea uleiului să fie stabilizată, pentru a nu forța turbocompresorul să funcționeze la viteză maximă în condiții precare de ungere. Pornește de pe loc cu mașina într-un interval de 1-3 minute de la pornirea motorului. Funcționarea îndelungată în regim de relanti sau turarea nejustificată cu mașina staționată vor produce efecte negative asupra propulsorului. În măsură în care ai început deplasarea, pe cât posibil, încearcă să nu turezi brusc sau excesiv motorul și să menții turația în intervalul 2.000 – 2.500 rotații pe minut, până la atingerea temperaturii optime de funcționare.
  • pe toată durata de funcționare a motorului, turbină este acționată, dar este resimțită (supraalimenteaza) doar într-un interval de turație. Subturarea, respectiv utilizarea frecvență a unui regim de turație mai mic decât cel de cuplu maxim va determina depuneri de funingine pe paletii turbinei, dezechilibrand ansamblul. Că urmare, turbina poate ceda.
  • altă situație nocivă pentru turbină este fenomenul cunoscut sub denumirea de “surge”. Acesta apare atunci când motorul este subturat (1.000 – 1.500 rpm), turbina nu se află în zona de lucru și pedala de accelerație este apăsată la maxim. Rezultatul va fi că motorul primește, prin supraalimentare, mai mult aer decât poate utiliza în acel moment. Surplusul de aer din admisie se va întoarce către turbină afectând palele și axul, distrugerea turbinei devenind doar o problemă de timp. Unele modele de turbine, dispun de o supapă între turbocompresor și admisie pentru a permite eliminarea presiunilor formate.
  • în măsura în care deplasarea a presupus utilizarea unor regimuri de turație ridicate (ex: rulaj pe autostradă) sau a inclus opriri-porniri frecvente (trafic urban aglomerat) este bine că oprirea motorului să nu se facă imediat. De fiecare dată când supunem turbina la o încălzire accentuată, respectiv lucrează în plină sarcină (o turbină atinge 5.000 rpm la relanti și 160.000 – 170.000 rpm în sarcină maximă), ea trebuie răcită gradual. Asta înseamnă că motorul trebuie să fie lăsat în relanti un interval de 1-3 minute după ajungerea la destinație, astfel turbina fiind răcită de uleiul care unge presurizat lagărul. Totodată se realizează și gresarea pentru următoarea pornire.
  • Oprirea imediată face că temperaturile ridicate ale turbinei să radieze către lagăr și se poate ajunge până la carbonizarea uleiului și blocarea axului. Tot în situația decuplării contactului imediat după un regim de sarcină, turbină continuă să se rotească din inerție, fără a mai beneficia de ungere. Uzura care se înregistrează astfel poate scoate prematur turbina din serviciu.

La aceeași capacitate cilindrică, motoarele supraalimentate au o serie de avantaje față de motoarele aspirate:

  • valori mai mari ale puterii, cuplului motor, dar și a randamentului
  • cuplul maxim este realizat de la turații joase
  • cuplul maxim este constant pe o plajă mai largă de turații

Desigur, există și dezavantaje care țin de faptul că un motor turbo este mai complex, cu fiabilitate ceva mai scăzută și cu un preț de producție mai ridicat. Realizarea la timp a vizitelor pentru reviziile periodice este vitală pentru autovehiculele echipate cu motoare supraalimentate, fiind necesară utilizarea unor uleiuri de motor și filtre de calitate. Nu uita că și modul de exploatare al acestor propulsoare este foarte important pentru ca fiabilitatea și comportamentul lor să se ridice la nivelul așteptărilor. Uleiurile comercializate de noi asigură viață îndelungată și protecție deplină pentru motorul tău.

Înscrie-te la Newsletterul Premium Lubricants și vei primi un cod care iți oferă 10% REDUCERE pentru următoarea achiziție din magazinul online. Din newsletter vei afla detalii despre cele mai noi promoții, concursuri și evenimente!
ABONEAZĂ-TE LA NEWSLETTER ȘI AI 10% REDUCERE ÎN SHOP!
ABONEAZĂ-TE LA NEWSLETTER ȘI AI 10% REDUCERE ÎN SHOP!
Înscrie-te la Newsletterul Premium Lubricants și vei primi un cod care iți oferă 10% REDUCERE pentru următoarea achiziție din magazinul online. Din newsletter vei afla detalii despre cele mai noi promoții, concursuri și evenimente!