Care sunt motivele dezvoltării vehiculelor grele de marfă în Europa?

Colegii de la Texaco Europe au discutat cu Rudi Sanders, chimist de suport pentru produse și tehnologie la Texaco, pentru a afla ce crede despre factorii de stimulare a pieței.

În prezent, noile vehicule comerciale introduse pe piața europeană sunt dezvoltate având în vedere cinci scopuri tehnologice majore: să contribuie la reducerea emisiilor, să ofere o economie de combustibil îmbunătățită, să ia în considerare combustibili și sisteme de propulsie alternative, să fie sustenabile și să fie durabile.

Nevoia de a obține cea mai bună economie de combustibil posibilă și durabilitatea echipamentului sunt determinate atât de obiectivele de reducere a emisiilor, cât și de dorința utilizatorului final de a obține o eficiență a costurilor și o longevitate a vehiculului.

Economia de combustibil

Deși actualele standarde de emisii Euro nu definesc consumul de combustibil sau limitele de emisii de CO2 pentru vehiculele comerciale și autobuze, acestea impun producătorilor să raporteze consumul de combustibil al vehiculelor noi produse și vândute. Cel mai probabil, economia de combustibil și menținerea economiei de combustibil vor sta la baza următoarei etape a legislației Euro, Euro 7, care este așteptată în 2025.

Ca răspuns la viitoarele cerințe privind consumul de combustibil preconizate la Euro 7, se preconizează o creștere a cererii de uleiuri cu vâscozitate redusă care pot demonstra beneficii în ceea ce privește economia de combustibil și care oferă performanțe de nivel înalt. În prezent, uleiurile de motor 10W-40 și 5W-30 sunt încă norma pentru multe flote de camioane, dar există dovezi că producătorii încep să favorizeze produsele 5W-20 sau chiar 0W-20.

Durabilitate

Chiar și în condițiile în care există factori de stimulare legislativă, clienții doresc în continuare să garanteze o durabilitate maximă. Pentru a respecta legislația și a satisface aceste nevoi de durabilitate, producătorii au implementat o serie de soluții tehnice, inclusiv noi platforme de motoare și sisteme de tratare post-vânzare.

Aceste schimbări pot solicita mai mult uleiurile de motor și necesită utilizarea de noi compoziții chimice. De exemplu, temperaturile mai ridicate ale motorului care necesită o stabilitate termică îmbunătățită, ratele mai mari ale EGR care necesită o retenție îmbunătățită a TBN, neutralizarea acidului și controlul funinginii, precum și sistemele de tratament postvânzare care necesită uleiuri cu SAPS mai scăzut – toate acestea afectează uleiurile de motor.

În plus, unii producători încă mai solicită intervale de golire extinse. Acest lucru este văzut ca o modalitate de a reduce costul total al proprietății, costul de eliminare și de a reduce timpul de nefuncționare a vehiculului, însă intervalele de golire sunt în parte limitate de utilizarea DPF-urilor și de preocupările legate de durabilitate.

Combustibili alternativi

Introducerea combustibililor alternativi, cum ar fi biocombustibilii, amestecurile de biodiesel/diesel, GPL și GNL, va necesita uleiuri de motor cu o protecție sporită împotriva oxidării, a căldurii și a coroziunii. Aceste protecții vor ajuta la combaterea efectelor pătrunderii apei, a formării crescute de acizi organici și a temperaturilor de funcționare mai ridicate.

Motorina și amestecurile de motorină și biodiesel/diesel rămân principalii carburanți pentru vehiculele comerciale, deși în unele regiuni din Europa sunt disponibile unele alternative, cum ar fi motorina albastră R33 și C.A.R.E..

Se preconizează că, în următorii ani, vor deveni tot mai răspândiți combustibilii neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2, cum ar fi hidrogenul, utilizat în pilele de combustie, în motoarele cu combustie internă, și combustibilii electronici 100% regenerabili utilizați în motoarele cu combustie internă, precum și vehiculele cu baterii încărcate cu energie electrică 100% regenerabilă.

Sustenabilitate

În decembrie 2019, a fost publicat Acordul verde al UE, care a prezentat obiectivele-cheie în mai multe domenii cu impact asupra tuturor industriilor din UE. Deși este de așteptat ca Green Deal să evolueze în timp, obiectivele sale actuale sunt de a îmbunătăți bunăstarea oamenilor din regiune și de a face Europa neutră din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon pentru a proteja habitatul natural, fără a lăsa nicio națiune în urmă.

UE a publicat o serie de orientări și directive care au ca scop să contribuie la reducerea emisiilor în industria vehiculelor comerciale. Printre acestea se numără noul standard Euro 7 pentru a minimiza și mai mult emisiile de poluanți și a maximiza eficiența combustibilului (care urmează să fie lansat în 2025), precum și alte directive sau acte legislative care se vor concentra pe reducerea deșeurilor în procesul de producție.

Cel mai frapant este faptul că interzicerea vehiculelor diesel va avea o influență directă asupra platformelor tehnologice ale uleiurilor de motor, iar introducerea sustenabilității și a evaluărilor ciclului de viață pentru substanțele chimice utilizate în uleiurile de motor va schimba opțiunile chimice pentru producătorii de uleiuri.

Directiva UE privind energia regenerabilă II (RED II) va avea un impact considerabil asupra industriei transporturilor rutiere. Obiectivul este utilizarea energiei regenerabile în transporturi, cu vehicule electrice și utilizarea hidrogenului și a combustibililor cu emisii reduse de carbon. RED II definește durabilitatea bioenergiei, punând accentul pe durabilitatea biomasei forestiere, ceea ce va contribui la reducerea la minimum a efectului emisiilor de carbon asupra biodiversității.

Fiecare dintre aceste orientări va avea o influență asupra compoziției și dezvoltării uleiurilor de motor. Recent, Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a emis o declarație în care a menționat dorința de a transforma transportul rutier de marfă în transport cu emisii zero și de a fi neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050. Acest lucru implică faptul că, până în 2040, toate vehiculele comerciale noi vândute trebuie să fie neutre din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon. În mod clar, tranziția începe acum.

Majoritatea producătorilor au în vedere neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon în dezvoltarea de noi vehicule. Pentru unii, acest lucru înseamnă sisteme de propulsie electrice cu baterii, pentru alții pile de combustie, în timp ce motoarele cu combustie internă pe bază de hidrogen sunt, de asemenea, în discuție.

Toate indiciile arată că motoarele cu combustie internă au un viitor, dar numai dacă sunt neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon. Acest lucru înseamnă că vor fi alimentate cu e-carburanți sintetici, hidrogen sau carburanți pe bază de uleiuri vegetale hidrotratate.

Pentru a afla mai multe despre produsele Texaco pentru autostradă, vă rugăm să vizitați: www.texacolubricants.com

Pentru mai multe informații despre Directiva privind energia regenerabilă și legislația europeană, vă rugăm să vizitați: ec.europa.eu/info sau www.acea.auto.

Meniu